Babablog

A babaaltatás módszerei: biztonságos alvás csecsemőkorban

A babaaltatás kemény dió is lehet az újdonsült szülők számára. Milyen módszerek működhetnek, hogy a baba gyorsan elaludjon? Tippek a biztonságos altatáshoz.

Minden szülő számára fontos lecke, hogy megtanulja, hogyan lehet a legkönnyebben elaltatni a babát. Ezért a babaaltatás témája örökzöld, ráadásul mindenkinek van róla véleménye. Csakhogy van egy kis bökkenő a baba alvása kapcsán: úgy tűnik, nem született még egységes álláspont arról, hogy mi a legjobb módszer. Egy szobában vagy külön, cumival vagy anélkül, a sor pedig végtelen, némi túlzással mindenki másképp csinálja. Kénytelen leszel ebben a kérdésben is a saját megérzésedre, szülői ösztöneidre hagyatkozni, de azért mutatunk pár trükköt, ha már nagyon küzdesz a kialvatlansággal.

Az újszülött altatása az első hónapokban

Az első 2 hónapban az újszülött alvás iránti igénye nagy, de az alvást gyakran megszakítja az éhségérzet. Ha szoptatsz, akkor majdnem 2 óránként, ha cumisüvegből etetsz, akkor esetleg egy kicsit ritkábban kerül sor az etetésre. A baba ilyenkor még napi 14-18 órát alszik, néha 3-4 órát is egyhuzamban.

A baba altatás az egyik első próbatétel a szülővé válás folyamatában.

A csecsemők azonban nem tudnak különbséget tenni nappal és éjszaka között, így aztán úgy alszanak, hogy nem veszik figyelembe, hány óra van. Ez azt jelenti, hogy a baba ébrenléti ideje bizony akár hajnali 1 és 5 óra közé is eshet, ami igencsak megnehezíti a szülők dolgát. Jó hír viszont, hogy 3-6 hónapos korára sok csecsemő képes lehet már 6 órán át is aludni, így megvan az esély a nyugodt éjszakára.

Tippek a baba nyugodt alvásának elősegítésére

Az első hónapokban az éjszakai etetések megzavarják a szülők és a baba alvását. Később már nagyobb esélyed van, hogy átaludja az éjszakát, és ehhez nyújthatsz neki némi segítséget. Fontold meg a baba altatásának következő fortélyait:

  • Kezdj el egy következetes, nyugtató altatási rutint: a túlpörgött baba altatása mindig nehezebb feladat. Az esti túlstimuláció megnehezítheti, hogy a pici az esti alváshoz már kellően ellazult legyen. Próbálkozz fürdetéssel, ölelgetéssel, énekléssel, csendes zenével vagy olvasással! Még akkor fogj hozzá ezekhez a rítusokhoz, mielőtt a baba túl fáradt lenne! A szoba legyen csendes és gyengén megvilágított!
  • Álmosan, de még ébren fektesd le a babát: így segíthetsz neki abban, hogy az ágyat az elalvás folyamatával hozza összefüggésbe. A babaöbölből, bölcsőből vagy a kiságyból pakold el lefekvés előtt a takarókat, játékokat, amik esetleg elterelhetik a figyelmét az alvásról!
  • Fontold meg a cumi használatát: ha a baba nehezen nyugszik meg, a cumi segíthet, ám elképzelhető, hogy rá fog szokni.
  • Az éjszakai „üzemmód” legyen jóval visszafogottabb: ha a babának éjszaka etetésre, vagy egy kis gondoskodásra van szüksége, használj halvány éjjeli fényt, a hangodat fogd suttogóra, a mozdulataid pedig legyenek nyugodtak! Ez azt üzeni a babának, hogy ideje aludni, most nem játsszunk.
  • Tartsd tiszteletben a baba igényeit: ha a baba éjszakai bagoly vagy épp hogy egy kis reggeli pacsirta, érdemes a rutinokat és az időbeosztást a veleszületett szokásokhoz igazítani.
  • Napközbeni altatás babahintában: szeretnéd, ha pár perc alatt elszundítana a kisbabád? Egy jó bölcsőhinta kincset érhet, amikor nyűgös a baba. A ringatás, hintáztatás hatására a csecsemők nagyon hamar ellazulnak egy rövid napközbeni szunyókálásra.
  • Még az éjszakai altatás előtt tedd tisztába a babát: lehetőleg ne zavard meg a kicsi éjszakai alvását pelenkacserével, csak ha nagyon sokat pisilt, vagy be is kakilt alvás közben.
  • Ügyelj a babaszoba hőmérsékletére és páratartalmára: a meleg és a hideg is megzavarhatja a baba alvását, csakúgy mint a túl alacsony páratartalom. Az ideális hőmérséklet 21-22 fok, míg a páratartalom 50-60% közé tehető.

Tipp: Szeretnél többet tudni a kicsik alvásritmusáról? Olvasd el a Mekkora a baba alvásigénye című blogposztunkat további hasznos ötletekért!

A baba alvása mindig a kicsi igényeitől függ.

A csecsemő altatása: együtt vagy külön?

A baba altatásának egyik sokat vitatott kérdése, hogy a kicsi a szülőkkel együtt vagy esetleg külön szobában aludjon.

A baba altatása külön szobában

Azok, akik a külön alvást preferálják, nemcsak a saját magánéletük védelmében járnak el, hanem a babát sem szeretnék felesleges ingerekkel terhelni, mint amilyeneket a beszéd, a zene, a tévé vagy a fények jelentenek. Vannak babák, akik hamar megszokják a kiságyat, de azt is érdemes tudni, hogy sokszor a külön szobában altatás nagyfokú kitartást igényel a szülők részéről.

A babaszobában elhelyezett szoptatós fotel ideális lehet az éjszakai szoptatáshoz is, így ha szükséges, meg tudod etetni a kicsit kényelmesen anélkül, hogy a megfelelő hely megtalálása közben esetleg jobban felébredne. A leesésgátlóval ellátott ágy is segítségedre lehet az etetések során.

Tipp: Ha egy nagyobb testvérrel osztozik a baba a gyerekszobán, külön ágyban, a tesó jelenléte akár segítheti is a kicsit az elalvásban, de mivel minden család más és más, ki kell tapasztalnotok, hogy nálatok működik-e ez a módszer.

A baba altatása a szülői szobában

Sok szakértő szerint ideális esetben a babát legalább hat hónapig, de ha lehetséges, akár egy évig is érdemes a szülők szobájában altatni, kiságyban, mózeskosárban vagy bébiöbölben, bölcsőben a baba biztonságának érdekében.

A kötődő nevelés szószólója, dr. William Sears az együttalvás biztonságos szabályai közt említi az egy ágyban alvásnál, hogy a baba az anya mellett feküdjön, ne a két szülő között a ráfordulás veszélyei miatt. Ha a szülők úgy döntenek, hogy nem osztoznak egy alvófelületen a kicsivel, de szeretnének karnyújtásnyira lenni az éjszakai ébredéseknél, akkor a nagy ágyhoz rögzíthető babaöböl használatát javasolja.

A csecsemő alvásigénye.

A csecsemőaltatás biztonságos módjai

Kövesd az alábbi ajánlásokat a kisgyermek biztonságos alvási környezetének megteremtése érdekében:

  • Legyen sima az alvófelület: fedd le a matracot egy szorosan illeszkedő lepedővel! Győződj meg arról, hogy a kiságy, a mózeskosár vagy a babaöböl megfelel a biztonsági előírásoknak!
  • Ne legyenek felesleges holmik az ágyban: pakold ki a kiságyból a plüssjátékokat, párnákat, extra takarókat, hogy nehogy beléjük gabalyodjon a pici alvás közben!
  • Kerüld a túlöltöztetést: öltöztesd kisbabádat a szobahőmérsékletnek megfelelően! Ne adj rá túl sok réteget, hogy nyugodtan tudjon aludni, és ne ébredjen fel az túlzott izzadástól!

Tipp: Ha szeretnéd alvás közben is nyomon követni a baba légzését, használhatsz légzésfigyelőt, amelyekről a Milyen légzésfigyelőt vegyek? című cikkünkben írtunk hosszabban.

Fontos, hogy újdonsült szülőkként magatok alakítsátok ki az alvási szokásokat, amelyek a ti családotokhoz a legjobban illeszkednek, és határozottan kiálljatok az elveitek mellett. 

Kapcsolódó termékek:

Fotó: www.shutterstock.com