Babablog

A biciklizés fejlesztő hatásai kisgyermekkorban

Melyek a biciklizés fejlesztő hatásai fizikai, illetve mentális téren? Hogyan hat az egészségre a kerékpározás? Miért érdemes befektetni egy jó futóbiciklibe?

Manapság sok gyerek, a futóbicikliknek köszönhetően, már egészen pici korában megtapasztalja, milyen két keréken közlekedni. Ezek a csoda kis járgányok amellett, hogy remek belépőt jelentenek a kerékpározás világába, számos egyéb készséget is fejlesztenek. Megmutatjuk, mi mindenben segíti gyermekedet, ha felpattan a kétkerekűjére!

A biciklizés jótékony hatása a mozgáskoordinációra

A gyermek felfedező kedve, kíváncsisága napról napra nő, ahogy lassanként a kúszás és a mászás után felfedezi a két lábon állást. Amint stabilan képes tartani magát, az egyik legjobb módja annak, hogy tápláld a növekvő mozgásigényét, ha beszerzel egy futóbiciklit vagy egy kismotort. Ez lehetővé teszi a kicsi számára, hogy szórakozva fejlessze a mozgáskészségét és az egyensúlyérzékét, miközben minden érzékszervét bevonja a biciklizésbe.

Melyek a biciklizés fejlesztő hatásai?

A motoros és a kognitív készségek fejlődése

A biciklizés fejlesztő hatásai közé soroljuk a motoros és a kognitív készségek fejlődését. A gyermekek nagyon sokat tanulnak életük első éveiben. Ebben a szakaszban szeretnek folyton valami új dologba belevágni, és megpróbálnak egyedül megbirkózni a kihívásokkal.

Bizonyos mozdulatok folyamatos ismétlése fokozza a motoros készségeket, a gyermek pedig a folyamat közben fokozatosan ráhangolódik a testére, és egyre magabiztosabbá és ügyesebbé válik a mozgáskoordinációjában.

Ráadásul azok a gyerekek, akik naponta sokat mozognak:

  • jobban meg tudnak birkózni az új helyzetekkel, 
  • hosszabb ideig tudnak koncentrálni, és
  • jobb a térérzékük is.

Mindezekre a készségekre szükség van az olyan összetett tevékenységekhez, mint a kerékpározás.

Mikortól érdemes kipróbálni a futóbiciklit?

A lábbal hajtós járműveket és a tricikliket már 1 éves kortól ajánljuk, de bizonyos típusokhoz, illetve a rollerekhez jobb, ha a gyermek már két és fél, hároméves. Vásárlás előtt mindenképp érdemes kipróbálni az eszközt, hogy a megfelelő méretet válaszd. Kérd szakeladóink segítségét, akik szívesen adnak tanácsot a tökéletes járgány megtalálásához!

A kerékpározás jótékony hatásai közé soroljuk a javuló mozgáskoordináció.

A biciklizés fejlesztő hatásai a testre és a lélekre

A futóbicikli nagyszerű fizikai és mentális edzés: a kicsi minden egyes mozdulattal energiát éget el, izmai és szíve pedig erősödik, mivel fokozódik a keringése. Általánosságban elmondható, hogy azok a gyerekek, akik állandóan mozgásban vannak, és állják a sarat, lelkileg is kiegyensúlyozottabbá válnak.

Nyelvi és beszédfejlődés

A motoros készségek a nyelvi és beszédfejlődés alapjait is megteremtik:

  • A gyerekek ugyanis az érzékszerveikkel érzékelik a környezeti ingereket, majd feldolgozzák azokat, és reagálnak rájuk. Ez a folyamat kezdetben nonverbális, majd verbális kommunikációval jár. 
  • A mozgásban megtapasztalt önállóság ösztönözni fogja a kicsi kalandvágyát, hogy saját maga fedezze fel a környezetét, és elkezdi megnevezni az útközben talált dolgokat. A szókincs így bővülni fog, és nagyobb bizalom alakul ki bennük a saját képességeik iránt.
  • Arról nem is beszélve, hogy a beszéddel kapcsolatos motoros készségek elengedhetetlenek a beszéd fejlődéséhez, hiszen a különböző izmokat és beszédszerveket aktiválni és koordinálni kell.

Stresszoldás, érzelmi feltöltődés és önállóság

A biciklizés fejlesztő hatásai az érzelmek terén is tetten érhetőek. A kerékpározás ugyanis kiváló stresszoldó egy mozgalmas óvodai nap után, ami segíthet feltöltődni energiával. Emellett erősíti a gyerekek önbizalmát, mert önállóságra tanít, ráadásul tudatossá válnak a testükre és a környezetükre vonatkozóan, és felelősségteljesebbnek érzik magukat.

Az önbizalom segít abban, hogy az otthon biztonságából kikerülve jól érezzék magukat félelem vagy bizonytalanság nélkül. A családi biciklizés pedig hozzájárul a családi kötődéshez. A gyerekek többnyire nagyon élvezik a közös kirándulásokat, és csodálatos emlékeket szereznek közben.

A kismotoron, futóbiciklin, rolleren suhanva a kicsik viszonylag hosszú szakaszokat tudnak megtenni anélkül, hogy segíteni kéne nekik. Új kalandok várnak rájuk, és hirtelen megnő a mozgásterjedelmük. Így önállóbban közlekedhetnek a hosszú sétákon vagy az óvodába vezető úton, természetesen továbbra is gondos szülői felügyelet mellett.

A biciklizés jótékony hatása például az egyensúlyérzék fejlődése.

A kerékpározás jótékony hatásai az egészségre

Nemcsak a gyerekek, a felnőttek is profitálhatnak a kerékpározásból. 

  • A kerékpározás javítja a szív- és érrendszer egészségét.
  • Fokozza az izmok rugalmasságát, fejlődését és erejét.
  • Erősíti a csontokat és az ízületek mobilitását.
  • Segít feltölteni a D-vitamin raktárakat a szabad levegőn.
  • Csökkenti a stresszt, a depressziót és a szorongást.
  • Hozzájárul a mentális egészséghez.
  • Fejleszti az egyensúlyt és a koordinációt.
  • A biciklizésnek fogyasztó hatása is van, azaz segít szabályozni a testsúlyt.

Amint gyermeked idősebb lesz, valamint a lehetőségek és a körülmények is adottak lesznek hozzá, a kerékpározás remek lehetőséget nyújt, hogy önállóan eljusson az iskolába, a különböző foglalkozásokra, illetve a barátaihoz. Addig pedig élvezzétek a közös családi biciklizést, és ne feledkezzetek meg a biztonságról sem: a sisak kötelező! Ha pedig cipőből sem szeretnél a kelleténél sűrűbben vásárolni, érdemes cipővédőt is beszerezned.

Kapcsolódó termékek:

Fotó: www.shutterstock.com