Babablog

A teherbe esés rejtelmei

A teherbe esés esélyeinek növelésére a legjobb módszer az ovuláció idejének meghatározása, de más módszerekkel is elősegíthető a teherbe esés.

A teherbe esés napjainkban már sokkal inkább tervezett, mint ahogy ez nagyszüleink, dédszüleink idején volt. A gyermekáldás előtt álló szülők többsége általában előre megtervezi, hogy mikor adják családalapításra a fejüket. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen mindenki maga tudja, hogy mikor jön el az a pont az életében (ha egyáltalán eljön), hogy felkészült egy gyermek érkezésére. De sajnos a teherbe esés nem mindig megy egyszerűen, sokaknál akár évekbe is telik, míg megérkezik a várva várt gyermek. Ebben a cikkben abban próbálunk meg segíteni, hogy mit tehetsz annak érdekében, hogy nagyobb valószínűséggel ess teherbe.

Már a legelején fontos tisztázni, hogy nincsenek olyan tippek, amelyek mindenkinél biztosan beválnak. Hiába tesz meg valaki mindent, hogy megfoganjon a gyermek, lehet mégsem jár sikerrel. Úgyhogy a most következő tippeket sem szabad készpénznek venni. Ezek olyan egyszerű tanácsok, praktikák, amelyeket megfogadva nagyobb, de nem 100%-os a teherbe esés esélye.

  • Az ovuláció kiszámítása

A teherbe esés elősegítése érdekében az egyik legfontosabb amit tehetsz, hogy megismered a saját tested működését, megismered a menstruációs ciklusod lefolyását. Ha valaki tudja az ovuláció idejét, akkor azt is tudja, hogy mely napokon a legtermékenyebb. Ugyanis ha gyermeket szeretnél, az ovuláció ideje, azaz a peteérés a legalkalmasabb időszak az együttlétre.

A klasszikus 28 napos menstruációs ciklus esetén az ovuláció ideje a ciklus 14. napja. Igen ám, de rengeteg nőnek van rövidebb vagy hosszabb mentruációs ciklusa, esetleg valamilyen cikluszavarral küzd, ami miatt rendszertelen a ciklusa. Mit tehetnek ők? Nekik ajánlott ovulációs tesztet vagy ovulációs hőmérőt használni, ami megmutatja, hogy melyek a termékeny napok.

Az ovulációs tesztek a szervezet luteinizáló hormon szintjét nézik. Ennek a hormonnak a mennyisége a ciklus során folyamatosan változik, és a peteérés során éri el a tetőpontját. A pozitív ovulációs teszt azt mutatja, hogy jelenleg termékeny időszakban vagy, a tesztelés idejétől számított 24-36 óráig van a legnagyobb esélyed a teherbe esésre.

teherbe esés

Minden ovulációs teszt leírásában szerepel, hogy a ciklus mely napján érdemes elkezdeni a használatát. Általánosságban az a gyakorlat, hogy rendszeres, 28 napos ciklusnál az ovulációs tesztet általában a ciklus 13-14. napján érdemes megcsinálni. Rendszertelen ciklus esetén pedig az utolsó ciklus első vérzésének napjától számított 14. napot szokták javasolni. A pontos használat érdekében mindenképpen olvasd el az ovulációs teszt útmutatóját és kövesd az ott leírtakat, mert egyes típusok eltérhetnek az előbbi ütemtervtől!

Tipp: Ha ennél részletesebben érdekel az ovulációs tesztek használata és működése, érdemes elolvasni az erről szóló cikkünket: Az ovulációs teszt működése

Az ovulációs teszt mellett ovulációs hőmérőt is használhatsz az ovuláció idejének meghatározásához. Ezzel a test alaphőmérsékletében jelentkező ingadozásokat tudod lekövetni. Amikor az alaphőmérséklet kissé leesik, majd utána először megemelkedik, az lesz a termékeny időszak, a peteérés ideje.

Ha minden nap, azonos időben megméred a testhőmérsékleted, akkor a menstruációs ciklus során egy grafikonnal jól követheted az alaphőmérséklet változását, és előre jelezheted az ovuláció idejét.

  • A gyakori együttlét ovuláció idején segít vagy nem?

A logika azt diktálja, hogy ovuláció idején célszerű növelni az együttlétek gyakoriságát, hogy ezzel is növeljük a teherbe esés esélyét. Azonban ez egy hibás elképzelés. A termékeny napok alatt a gyakori együttlét nemhogy növeli a teherbe esés valószínűségét, hanem pont az ellenkezőjét érjük el vele. A túl gyakori ejakuláció miatt ugyanis csökken a spermiumok száma, ami rontja az esélyeket.

Annak tudatában, hogy a spermiumok akár 72 órán keresztül is életképesek maradnak a női testben, a termékenység idejére kétnaponta érdemes a szexuális aktust időzíteni.

  • Melyik póz ideális a teherbe eséshez?

Ha már szexuális együttlét, akkor nézzük meg, hogy létezik-e egyáltalán olyan, hogy ideális póz teherbe eséshez? A népi hiedelem úgy tartja, hogy a szexpozíciók közül a klasszikusnak számító misszionárius póz a legalkalmasabb a teherbe eséshez. Ez igaz is, meg nem is.

Abból a szempontból van benne igazság, hogy a spermiumokra ebben a pózban a gravitáció  kedvezően hat, legalábbis nem nehezíti a dolgukat. Ilyen tekintetben tehát a misszionárius póz mindenképpen hatásosabbnak tűnik az olyan pozíciókhoz képest, ahol a nő álló helyzetben van. Ugyanakkor nincs számottevő előnye a többi olyan pózzal szemben, ahol a nő szintén fekvő helyzetben van, emiatt hiba lenne csak ezt a pózt ideálisnak kihirdetni.

Ha a teherbe eséshez ideális pózt keresed, akkor arra érdemes figyelni, hogy az aktus során vízszintesen legyél. Amit még tehetsz, hogy az együttlét végén körülbelül 15 percig fekve maradsz, mert ez segíti a spermiumok célba érkezését.

Hátrahajló méhem van, mit tegyek? A hátrahajló méh egy általában minden ötödik nőt érintő probléma. Teherbe esés szempontjából számukra a kutyapóz az ideális. Az együttlét után pedig érdemes szintén 15 percig hason fekve maradni.

teherbeesés esélye

  • Teherbe esés előtti vizsgálatok

A várandósság eleve nagyon megterheli a nők szervezetét, ezért érdemes családalapítás előtt egy átfogó orvosi vizsgálatra elmenni. Ezek a vizsgálatok segítenek kideríteni, hogy van-e olyan egészségügyi probléma, ami esetleg a teherbe esés akadálya lehet. Ha fennáll ilyen probléma, akkor erről jó mielőbb tudni, mielőtt a sikertelen teherbeesési próbálkozások elveszik a kedvünket.

Azoknál a nőknél, akiknél a menstruációs ciklus rendszertelenül jelentkezik, kiváltképp fontos, hogy elmenjenek ezekre a kivizsgálásokra. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a rendszertelenül jelentkező ciklus mögött olyan egészségügyi probléma áll, ami a teherbe esést megnehezíti. Fontos, hogy ezekkel a problémákkal idejében tisztában legyünk, és a lehetőségek függvényében kezeltessük!

  • Figyelj oda az életmódra!

Már-már elcsépelten hangzik, de a teherbe esés kapcsán is meg kell említeni az életmód fontosságát. Nem mindegy, mennyire stresszesek a mindennapjaid, fontos hogyan táplálkozol, mennyire egészségesen élsz stb.

A stressz például kimondott ellensége a teherbe esésnek, ezért ha családalapításban gondolkodsz, akkor a stresszfaktor az, amit elsőként meg kell szüntetni. Persze amikor már hosszú ideje próbálkoztok a teherbe eséssel, akkor a sok sikertelen próbálkozás önmagában is stresszhelyzetet teremt, így nagyon nehéz ezt megszüntetni. Ha úgy érzed, ebben segítségre van szükséged, akkor érdemes olyan szakemberhez fordulni, aki segíthet a stresszkezelésben.

Az egészséges táplálkozás nemcsak a teherbe esés miatt fontos. Figyelj arra, hogy változatosan étkezz, és próbálj megbízható forrásból származó élelmiszert fogyasztani.

A rendszeres sportolás az egészséges életmód része, viszont ha a teherbe esés esélyeiről van szó, akkor érdemes észben tartani, hogy a túlzásba vitt sportolás nehezítheti a teherbe esést. Persze ez nem azt jelenti, hogy ha babát szeretnél, akkor le kell mondanod a rendszeres testmozgásról! Csupán azt jelenti, hogy meg kell találni az egészséges egyensúlyt és inkább a kevésbé megterhelő sportok közül kell választani.

A teherbe esés nem mindenkinek megy könnyen!

Bármennyire is vágyik valaki babára, lélekben fel kell készülni, hogy nem biztos, hogy egy zökkenőmentes út vezet a családalapításhoz. A szerencséseknek már akár az első próbálkozás után megadatik a gyermekáldás, míg mások hónapokat, vagy akár éveket várnak míg sikerül. És igen, sajnos vannak, akiknél hosszú évek próbálkozása után sem válik valóra az álmuk.

Manapság egyre több helyről hallani, hogy nehézségbe ütközik a teherbe esés és hogy ez lelkileg mennyire megviseli a párokat. Ha régóta próbálkoztok, de mégsem jön össze a baba, érdemes szakembert felkeresni, aki remélhetőleg tud segíteni a problémán.

Kapcsolódó termékek:

Fotó: www.shutterstock.com