Babablog

Finnyás, válogatós gyerekek? Így segíthetsz rajta!

A finnyás, válogatós gyerekek nagy kihívást jelentenek a szülők számára. Mi állhat ennek a hátterében, mire ügyeljünk, és hogyan tegyük könnyebbé az étkezéseket?

Minden gyermek válogatós valamilyen módon, mivel az étel kiválasztása is része a függetlenedésnek és az önállóságra törekvésnek. De vannak olyan gyerkőcök, akik finnyásabbak, jobban válogatnak, mint mások, és makacsul elutasítanak mindent, kivéve néhány ételféleséget. Mit tehetsz ilyenkor, hogy gyermeked mégis minden fontos tápanyaghoz hozzájusson?

A finnyás, válogatós gyerekek és az étkezés

Vannak kicsik, akik szívesen nassolnak sárgarépát, salátát és gyümölcsöt, míg mások legszívesebben csak tésztát, rizst és kenyeret ennének. Teljesen természetes, hogy aggódsz, vajon elég energiához és tápanyaghoz jut-e a gyermeked, ha néha nem hajlandó elfogadni az ételeket. Ha viszont aktív, szépen fejlődik és jól érzi magát, akkor vélhetően eleget eszik.

Amíg gyermeked a 4 fő élelmiszercsoportból, azaz

  • gyümölcsökből és zöldségekből; 
  • keményítőtartalmú szénhidrátokból (pl. gabonákból, gabonafélékből);
  • tejtermékekből vagy az orvosilag diagnosztizált tejfehérje-allergia/laktózérzékenység esetén ezek alternatíváiból; valamint
  • hüvelyesekből, halakból, tojásból, húsokból és egyéb fehérjeforrásokból (pl. olajos magvakból)

fogyaszt valamennyit, nincs okod a pánikra.

Válogatós gyerekek: könyv praktikus tanácsokkal.

Szenzoros érzékenység és egyéb zavarok, betegségek

A szélsőségesen válogatós evés jelezheti egy étkezési zavar, például az elkerülő-korlátozó táplálékbeviteli zavar (ARFID), egy szorongásos zavar vagy más, a háttérben meghúzódó mentális egészségügyi probléma jelenlétét is. Bizonyos esetekben szükség lehet egy alapos fizikális vizsgálatra, hogy kiderüljön, nem állhat-e a háttérben valamilyen anatómiai, hormonális, genetikai eltérés, esetleg táplálékallergia, -intolerancia vagy anyagcsere-probléma (pl. kezdődő cukorbetegség).

Emellett a tartós légúti betegségek is elveszik a gyerekek étvágyát, mivel a lenyelt orr-, és garatváladék megzavarja a gyomor működését, de különböző felszívódási betegségek is okozhatnak étvágycsökkenést az idegrendszeri problémákhoz hasonlóan. Néha az, ami finnyásságnak tűnik, szenzoros problémát takar. Ilyenkor a fokozott érzékszervi problémákat bizonyos élelmiszerek tulajdonságai, például az íz, a textúra, a hőmérséklet és az illat váltják ki.

Mit főzzek a gyereknek? Praktikák az egészséges étkezéshez

A gyerekeknek időre és térre van szükségük ahhoz, hogy kipróbálhassák az új ízeket, anélkül, hogy folyamatos viták, veszekedések és hatalmi harcok keletkeznének az étkezések körül. Adunk néhány tippet, hogy mindkettőtöknek megkönnyítsük a helyzetet.

Vond be a gyerkőcöt a főzésbe!

A válogatós kicsi sokkal szívesebben kóstol meg valami újat, ha részt vett az étel elkészítésében. Menjetek együtt bevásárolni az élelmiszerboltba vagy a piacra, és engedd neki, hogy segítsen kiválasztani azokat az élelmiszereket, alapanyagokat, amelyeket szívesen fogyasztana. Otthon pedig hagyd, hogy közreműködjön az étel elkészítésében. Olyan feladatokat bízz rá, ami a korának és a kézügyességének megfelelő! Még egy kisgyermek is képes gyümölcsöt keverni a joghurtba, vagy reszelt sajtot szórni a szendvicsre.

Tipp: Hozz létre egy fűszer- vagy konyhakertet az udvar egyik sarkában vagy az ablakpárkányon! A kicsi örömmel segít öntözni a növényeket, és lelkesen figyeli majd a fejlődésüket. Bátorítsd, hogy kóstolja meg, amit termesztett!

Tedd az evést szórakoztatóvá!

Tudjuk, tudjuk, nem játszunk az étellel, de néha azért nem feltétlenül rossz dolog belevinni egy kis mókát az evésbe. A gyermek nagyobb valószínűséggel eszik meg olyan ételeket, amelyek színesek, vicces formákra vannak vágva vagy mártogatni kell őket. Persze ez több munkával és adott esetben maszatolással is jár, de a kétségbeesés helyett hidd el, megéri!

Tipp: Vágj ki mókás formákat szendvicsekből, vagy készíts szivárványt élénk színű gyümölcsökből és zöldségekből! Használj színes tányérokat, evőeszközöket, de vásárolhatsz a kedvenc mesehős figurájával díszített készleteket is az evéshez.

Mutasd meg az ételeket más formában!

Lehet, hogy a párolt sárgarépa nem tetszik neki, de a pürésített változat talán igen. Nem szereti a joghurtot? Próbáljátok ki a joghurtos italt! Próbálkozz többször, többféle módon, lehet, hogy csak elsőre volt valami szokatlan, ismeretlen, emiatt nem vonzó a számára.

Adj hozzá egy kis extrát!

Néha csak egy kis dresszingre vagy olvasztott sajtra van szüksége a gyereknek, hogy lecsússzon az a brokkoli. Hasonlóképpen, az édesburgonyához is szükség lehet némi ketchupra, majonézre vagy valami mártogatós szószra. A fűszeres és az olajosabb (ezáltal zsírosabb) mártások fokozzák az esetleg önmagukban kevésbé izgalmas alapanyagok ízét is.

Anya és apa legyen példakép!

Minden embernek vannak bizonyos étkezési preferenciái. Felnőttként étkezés közben azonban fontos, hogy odafigyeljetek arra, hogy milyen nyelvezetet használtok az élelmiszerek kapcsán. Kerüld például, hogy a gyerekek körében bármilyen diétáról beszéljetek! Ha személyesen nem kedveltek egy ételt, fontos, hogy ne becsméreljétek azt, mivel a gyerekek az asztalnál ülő felnőttek mintáit követik. Mivel jó példával kell elöl járnotok, nektek is hajlandónak kell lenni felfedezni az új ízeket és textúrákat!

Ne add fel!

Csak azért, mert a kicsi visszautasított valamit, amikor először megkínáltad vele, nem biztos, hogy legközelebb sem fogja megkóstolni. Próbáld újra és újra, és végül talán kedvet kap hozzá. Légy azonban türelmes: akár 15 próbálkozásba is beletelhet, mire a kis válogatósod hozzászokik egy új ízhez!

Tipp: Olvasd el táplálkozással kapcsolatos cikkeinket!

A baba táplálása és étrendje 1-3 éves kor között

A baba etetése az első évben. Kísérje nyugalom!

A finnyás, válogatós gyerekek számára tegyük az étkezést színesebbé.

Szakácskönyv válogatós gyerekeknek

Ha kifogytál az ötletekből, érdemes beszerezni egy olyan szakácskönyvet, amely tele van válogatós gyerekeknek szóló receptekkel, egészséges finomságokkal és remek gyakorlati tanácsokkal.

Leszögezhetjük, a finnyás, válogatós gyerekek szüleinek nincs könnyű dolguk, ezért ne aggódj, ha az erőfeszítéseid eleinte és elsőre nem járnak 100%-os sikerrel. Még ha a gyerkőcöd nem is hajlandó mást enni, mint szőlőt, egészen biztosan nem fog egész életében szőlőn élni. A kisgyerekek hajlamosak egy ideig egyfajta ételt enni, majd átváltani valami másra. Ez részben életkori sajátosság is, egy bizonyos keretek között. A napi étkezés helyett inkább a heti táplálékbevitelt és a súly- és magasságbeli fejlődését kövesd figyelemmel (erre szolgál a percentilis görbe)! Előfordulhat ugyanis, hogy a sokáig elhúzódó (két évnél tovább tartó), csak kevés vagy adott színű, formájú, állagú élelmiszerre, ételre kiterjedő válogatósságnak vélt probléma mögött komolyabb okok is húzódnak. Emiatt, ha még mindig kétségeid vannak, beszélj a gyermekorvossal, aki szükség esetén olyan szakember(ek)hez irányíthat benneteket, aki a gyermekkori étkezési problémákra, evészavarokra specializálódott (pl. gyermekpszichológushoz, a témában járatos dietetikushoz)!

Szakmailag lektorálta: Schmidt Judit dietetikus

Kapcsolódó termékek:

Fotó: www.shutterstock.com