Babablog

Így fedezhető a napi D-vitamin szükséglet

A szervezet D-vitamin szükséglete életkoronként változhat. A D-vitamin a gyerekeknek is fontos, ezért az adagolása és a pótlása kellő odafigyelést igényel.

Az a tételmondat mindenki számára ismerősen csenghet, hogy mire beköszönt a tavasz, addigra a lakosság 95%-a D-vitamin hiányban szenved. A téli hónapokban különösen fontos, hogy a napi D-vitamin szükségletnek eleget tegyünk. De mennyi a gyerekek napi D-vitamin adagja? Ezúttal a D-vitamin szedése a témánk és azt is körüljárjuk, hogyan pótolható, valamint lehetséges-e túladagolni?!

Röviden a D-vitaminról

Mielőtt belevágunk a D-vitamin szedésével kapcsolatos tudnivalókba, nem árt tisztázni, hogy egyáltalán mit tud ez a leginkább télen gyakran hallott “vitamin”. Rögtön az elején egy érdekesség. Bár vitaminként hivatkozunk rá, valójában nem vitaminról van szó. Az igazság, hogy ez egy napfény hatására, az emberi szervezetben kialakuló előanyag, egy hormon.

D-vitamin-1

Csupán néhány évvel ezelőttre datálhatóak azok a tudományos kutatások, amelyek alapján a D-vitamin jótékony hatásaira lehet következtetni. Ezekből is kiderül, hogy nagyon széles spektrum az, ahol kifejti a hatását. Csak, hogy néhány példát említsünk mi mindenre van befolyással:

  • bőr,
  • csontanyagcsere
  • immunrendszer
  • szív és érrendszer
  • endokrin rendszer
  • idegrendszer
  • veseműködés
  • vérképzés
  • tumorgenezis.

Ha a szervezetben D-vitamin hiány lép fel, akkor a csontok deformálódhatnak, megnő a csonttörés kockázata és az autoimmun betegségek is nagyobb eséllyel alakulhatnak ki. Szívelégtelenséget, magas vérnyomást és vesebetegséget is okozhat a szervezet D-vitamin hiánya. Sőt, akár még a teherbeesést is megnehezítheti. A cukorbetegség kialakulásában is van szerepe: azok akiknél a D-vitamin szint megfelelő, azoknál ritkábban alakul ki 2-es típusú cukorbetegség.

A D-vitamin és a napfény kapcsolata

De miért emlegetik mindig a napot a D-vitaminnal kapcsolatban? A választ a D-vitamin termelésében kell keresni. A D-vitamin ugyanis napozás közben, az UV-B sugárzás hatására termelődik a bőrben. Ezért is hívják néha napfényvitaminnak.

D-vitamin-2

Az év nagy részében elég időt töltünk a napon ahhoz, hogy fedezzük a napi szükségletünket, de a napfénymentes hónapokban igencsak meg kell oldani a D-vitamin pótlását. Ha a kart, az arcot éri a nap, akkor tavasszal és nyáron napos időben akár 10-30 perc a szabadban is elegendő, hogy a szervezetünkben elég D-vitamin termelődjön. De borús napokon ez nem kivitelezhető!

A napi D-vitamin szükséglet

Amikor vitaminok adagolásáról esik szó, akkor az NE rövidítés biztos, hogy a szemed elé kerül. Az NE, azaz nemzetközi egység egy mértékegység, amelyet a gyógyszeriparban használnak az anyag biológiai hatásának mérésére.

Az aktuális magyar szakorvosi ajánlás szerint a D-vitamin napi szükséglete korcsoportonként és élethelyzetenként az alábbiak szerint alakul:

D-vitamin táblázat

Forrás: Hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről és a betegségek megelőzésében és kezelésében, 2012

A D-vitamin napi szükséglet táblázatban jól látható, hogy a baba születésétől fogva, egészen amíg felnőttkorba lép, fokozatosan alakul a D-vitamin napi szükséglet. Ezzel kapcsolatban amit észben kell tartani, hogy már csecsemőkorban fontos, hogy a D-vitamin pótlásáról gondoskodj, merthogy az anyatej nem tartalmaz elegendő D-vitamint. 

A gyermekkori növekedésben a csontok egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin szint. Ezért lényeges a folyamatos D-vitamin ellátottság. Erre akkor is szükség van, ha egyébként a gyermek sok időt tölt a napon.

A D-vitamin pótlása

Azt már tudjuk, hogy mennyi a D-vitamin napi szükséglete, de arról még nem esett szó, hogyan történhet a pótlása. Mi a D-vitamin napi adagja? Nagyon sok vitaminnál viszonylag egyszerű a dolgunk, mert akár megfelelő étkezéssel pótolni lehet a hiányzó vitaminokat. Igen ám, de a D-vitamin esetén ez nem igaz! A D-vitamin pótlása pusztán étkezéssel, étrendváltoztatással nem kivitelezhető, mert a táplálékok D-vitamin tartalma igen csekély! 

Az anyatej D-vitamin tartalma is meglehetősen alacsony, így szoptatott babák esetén mindenképpen pótlásra van szükség. Ha a baba tápszeres, akkor egyeztetni kell a gyermekorvossal. Mert a tápszerekben van D-vitamin, így ezt figyelembe véve kell megállapítani, hogy az elegendő, vagy szükség van azon felül pótlásra.

Bár eddig csak összefoglalóan D-vitaminról beszéltünk, de a pontosság kedvéért érdemes tisztázni, hogy létezik D2-vitamin és D3-vitamin is. A megkülönböztetés azért fontos, mert a D-vitamin pótlására a D3-vitamin előnyösebb, mint a D2-vitamin.

A D-vitamin hiány elkerülése érdekében szájon át bevehető, akár tabletta, akár csepp formájú D3-vitamint tartalmazó készítményt kell venni. Csecsemők és kisgyermekek esetében a csepp formájú D-vitamin ajánlott. A cseppet a baba szájába, a nyelvére kell cseppenteni vagy pedig egy kis kanálnyi anyatejre vagy valamilyen ételre. Az nem igazán jó gyakorlat ha egy üres kanálba csepegteted a D-vitamint és így próbálod a babának odaadni, mert nem biztos, hogy így a teljes mennyiséget megkapja.

D-vitamin 3

Ha a gyermek eléri a 3 éves kort, már lehet váltani rágótabletta formájú készítményre, sőt akár többféle multivitamin közül is lehet választani. Utóbbiaknál viszont ellenőrizni kell az összetételt! Általában ezek is tartalmaznak D-vitamint, de nem biztos, hogy elegendő mennyiségben. Nézd meg a doboz oldalán az összetevőket! Előfordulhat, hogy nem NE-ben vannak megadva, hanem mikrogrammban. Semmi gond, nagyon egyszerű az átváltás: D-vitaminnál az 5 mikrogramm 200 NE-nek felel meg.

A D-vitamin vény nélkül is kapható gyógyszertárakban és drogériákban, de a háziorvos is fel tudja írni, ami azért hasznos, mert receptre véve olcsóbb. Fontos, hogy jó minőségű D-vitamint vegyél, ezért érdemes a háziorvos véleményét kikérni, hogy ő milyen készítményt ajánl.

Mi a helyzet a napozással? Ha több időt töltünk kint a napon, akkor még több D3-vitamin termelődik?! Az állítás logikusnak tűnik, de nem igaz! Bár a bőr D3-vitamin kapacitása meglehetősen nagy, de egy bizonyos szint felett már nem nő tovább, így hiába töltesz még több időt a napon, ezzel nem tudod növelni a szervezeted D3-vitamin szintjét. Ráadásul a késő ősztől kora tavaszig terjedő időszakban a napsugárzás amúgy sem elegendő a szükséges mennyiség termelődéséhez. Szintén tévhit, hogy a szoláriumozásnál  D3-vitamin termelődik.

A D-vitamin szedése

A fenti napi D-vitamin szükséglet táblázatban két adagolás van feltüntetve:

  • van egy ajánlott napi mennyiség, ami feltételezi, hogy mindennap szedjük a D-vitamint,
  • és van egy maximálisan bevihető napi mennyiség. 

Ez utóbbi arra vonatkozik, hogy arra is lehetőség van, hogy a D-vitamint nem napi szintre bontva, fokozatosan vigyük be a szervezetünkbe, hanem egy-egy nagyobb dózisban. A táblázat második oszlopában szereplő napi maximális adagolás az egyszerre bevihető maximális dózisból van kiszámítva. Ez miért fontos? Azért, mert a gyerekek és a felnőttek D-vitamin szedése a maximális dózisok tekintetében nemcsak a mennyiségben különbözik, hanem a gyakoriság tekintetében is. Gyermekeknél be kell tartani a napi rendszerességű pótlást! Náluk nem javasolt egy adagban, a javasolt napi dózist meghaladó mennyiséget beadni. Felnőttek esetében viszont erre van lehetőség.

A D-vitamin túladagolása

Bármennyire is pozitív élettani hatásai vannak a D-vitaminnak, az adagolásával körültekintően kell bánni. Merthogy mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, ezért túl lehet adagolni, a D-vitamin túladagolása pedig akár vesekárosodáshoz is vezethet! 

A D-vitamin túladagolás tünetei lehetnek:

  • Rossz étvágy
  • Hányás
  • Hányinger
  • Gyengeség
  • Ha feltűnően sokat pisil a baba
  • Szomjúság
  • Bőrviszketés

Mielőtt a gyermeknek elkezded a D-vitamin adagolását pontosan olvasd el a betegtájékoztatót és az ott leírtaknak megfelelően adagold! Ha nem egyértelmű számodra a szükséges napi mennyiség, akkor egyeztess a gyermekorvossal!

A szervezet D-vitamin szintjének mérése

Előfordulhat, hogy szükség lehet a szervezet D-vitamin szintjének megállapítására, mert esetleg felmerül a kóros D-vitamin hiány. Erre a 25. szénatom hidroxilált D-vitamin mérése az alkalmas. Ez az ün. 25 (OH) D-vitamin vizsgálat, amelyhez vérvételre van szükség.

D-vitamin 4

A D-vitamin gyerekeknek

Szülőként nemcsak a magunk, hanem a gyermekünk D-vitamin szükségletére is oda kell figyelni. A csecsemőknél egész évben szükség van a D-vitamin pótlására. Ehhez a piciknél csepp formátumú készítményt lehet használni. Az adagolásnál pedig mindig be kell tartani a betegtájékoztatóban foglaltakat és a gyermekorvos utasításait!

Fotó: www.shutterstock.com