Babablog

Mi a probiotikum?

A probiotikumok szervezetünk jótékony baktériumai, amelyek a bélflórában élnek. Olyan mikroorganizmusok, amelyek segítenek a bélflóra egyensúlyának fenntartásában.

A probiotikum egy tipikusan olyan fogalom, amiről a legtöbben hallottunk, de korántsem biztos, hogy tudjuk is pontosan mi az a probiotikum vagy hogy mikor szedjünk probiotikumot. Márpedig a gyereknevelés során többször is előfordulhat olyan helyzet, hogy a babának probiotikumot kell adni, így hát érdemes tisztában lenni ezekről a dolgokról.

Az immunrendszer, a bélflóra és a probiotikum 

Ahhoz, hogy megértsük pontosan a probiotikum szerepét, érdemes egy picit távolabbról indítani. 

Az immunrendszerünk a szervezetünk első számú védelmi rendszere, amelynek a bélflóra az egyik legfontosabb része.

probiotikum 1

A bélflóra, amit a bél mikroflórájának is nevezhetünk, élő mikroorganizmusok együttese. Amennyire egyszerű ez a mondat, legalább annyira bonyolult a bélflóra összetétele. Merthogy amikor élő mikroorganizmusok együtteséről beszélünk, akkor nem 10-20 féle mikroorganizmusról van szó, hanem 400-500-as nagyságrendben kell gondolkodni. A 400-500 féle mikroorganizmus különféle baktérium és gombatörzsek sokasága. 

Tudtad? A bélflóránk felfogható akár második ujjlenyomatnak is abban az értelemben, hogy személyenként ez is teljesen egyedi. A mikroorganizmusok változatossága miatt gyakorlatilag mindenkinek eltérő összetételű a bélflórája.

A bélflóránk születéstől fogva folyamatosan változik, de sajnos ezek a változások nem mindig pozitív irányba zajlanak. A bélflóra egyensúlya több okból kifolyólag is felborulhat. Az alábbiak mind negatívan hatnak a bélflórára:

  • helytelen étkezés,
  • környezeti hatás,
  • antibiotikum kúra,
  • stresszes életmód,
  • emésztőrendszert érintő betegségek.

Ha a bélflóra egyensúlya felborul, az különböző betegségekhez vezethet. Ezért is fontos, hogy a bélflóra egyensúlyára odafigyeljünk és ha kell, tegyünk a helyreállításáért. 

A probiotikumok az úgynevezett jótékony baktériumok, amelyek a bélflórában élnek és hozzájárulnak az előbb említett egyensúlyi állapot fenntartásához, de erről a jótékony szerepről egy kicsit később ejtünk még szót. 

Az egészből a rész felé haladva a logikai kapcsolat tehát így néz ki: az immunrendszerünk része a bélflóra, a bélflórát pedig többek között probiotikumok alkotják.

A probiotikumok, azaz a jótékony baktériumok

A probiotikumot szokás jótékony baktériumként is emlegetni, merthogy ezek hozzájárulnak az egészséges bélflóra fenntartásához, ezáltal az immunrendszerünk védekezési funkcióját segítik. Amennyire bonyolult a bélflóra összetétele, legalább annyira komplex a probiotikumok szerepvállalása is a szervezetünk védelmében. De lássuk mi a probiotikum szerepe az emberi szervezetben?

  • Azáltal, hogy a bélflórában jótékony hatású baktériumok telepszenek meg, nagyon leegyszerűsítve az történik, hogy a probiotikumok ezzel elveszik a helyet, a „táptalajt” a kártékony mikroorganizmusok elől.
  • Stimulálják az immunrendszert és az immunglobulin termelését.
  • Meglepő, de a probiotikumoknak még fájdalomcsillapító szerepe is van. Hatása nagyban hasonlít a morfinhoz.
  • A bélcsatornának az emberi szervezetben van egy nagyon fontos funkciója, az ún. barrier funkció. A tápcsatorna hámrétege ugyanis egy elválasztó (barrier) szerepet tölt be, így védve az emberi szervezet belső terét a külvilágtól. A bélcsatornának ezen barrier funkciójához a probiotikumok nagymértékben hozzájárulnak.
  • Bizonyos vitaminok termelésében is van szerepe.

probiotikum 2

A legismertebb probiotikus baktériumtörzsek:

  • Lactobacillus, 
  • Streptococcus,
  • Bifidobacterium.

A probiotikumoknak köszönhetően csökkenthető akár az allergia, akár az ekcéma kialakulásának kockázata.

Mi a különbség a prebiotikum és a probiotikum között?

A probiotikumot nem szabad összetéveszteni a prebiotikummal, merthogy két teljesen különböző dologról van szó. A probiotikum, ahogy már beszéltük egy baktérium, egy mikroorganizmus, ami a bélflórában él és fejti ki jótékony hatását. 

Ezzel szemben a prebiotikumok leegyszerűsítve a probiotikumok táplálékai. Ezek az emberi szervezet számára emészthetetlenek, így a tápcsatornán végighaladva könnyedén el tudnak jutni a bélflórában élő probiotikumokhoz, amik aztán hasznosítani tudják a prebiotikumokat. 

A probiotikum szedése

Ahogy arról már volt szó, a bélflóra egyensúlya nem egy állandó állapot, akár betegség, akár nem megfelelő táplálkozás következtében ez a törékeny egyensúly könnyen felborul. Ilyenkor az a feladatunk, hogy a bélflóra egyensúlyát visszaállítsuk. Ehhez a probiotikumok vannak a segítségünkre.

Vegyük például a tipikus esetet, amikor valamilyen betegség miatt az orvos antibiotikum kúrát ír fel. Az antibiotikumok szedése során sajnos a bélrendszerben élő jótékony hatású baktériumok, a probiotikumok is elpusztulnak. Az antibiotikum ugyanis nem tud különbséget tenni a bélflórában élő mikroorganizmusok között. Amikor antibiotikumot szedsz az történik, hogy az antibiotikum a káros baktériumok mellett a jótékony probiotikumokat is elpusztítják, ezzel pedig felborul a bélflóra egyensúlya és meggyengül az immunrendszerünk, a szervezetünk védelme. Ilyen helyzetben van szükség, hogy pótoljuk a probiotikumokat.

Melyik a legjobb probiotikum?

Ugyan nagyon sokan szeretnénk erre a kérdésre választ kapni, de mint legtöbbször, ezúttal is az a válasz, hogy attól függ. Nincs ugyanis egy univerzális probiotikum, ami minden helyzetben jó, ami mindenféle esetben használható. 

A probiotikum ugyanis egy gyűjtőnév, gomba és baktériumtörzsek tucatjait jelenti, amiknek mind-mind más hatása, más funkciója van. Amikor gyógyszertárban megveszünk egy probiotikumot az lehet jó egy bizonyos típusú betegségre, de lehet teljesen hatástalan egy másik betegség esetén. 

Az is számít, hogy milyen gyógyszerek mellett szedünk probiotikumot. Ha antibiotikum mellett kell probiotikumot szedni, akkor például nem mindegy, hogy az adott probiotikum készítményben a baktériumtörzsek ellenállnak-e az antibiotikum hatóanyagának. Ha nem jót választunk, akkor hiába szedünk probiotikumot, mert az antibiotikum azokat is el fogja pusztítani, még akkor is, ha eltérő időben vesszük be.

probiotikum 3

Nem szabad tehát leegyszerűsítve kezelni a probiotikumok szedését. Mindig az adott szituáció, egészségügyi helyzet alapján kell kiválasztani az ahhoz legjobb probiotikumot. 

Bár ezek a készítmények általában recept nélkül is kaphatók, de érdemes az orvos vagy a gyógyszerész véleményét kikérni és nem csupán a különböző reklámok szlogenjei alapján dönteni. Az elérhető probiotikumok listája ugyanis meglehetősen hosszú és egy átlag embernek nincs meg az a tudása, hogy döntsön közülük. Mind az orvos, mind a gyógyszerész viszont kellő szaktudással rendelkezik, hogy a probiotikumok fajtái közül a számunkra legjobb bélflóra helyreállító probiotikumot kiválassza.

probiotikum 4

Probiotikumokhoz hozzá lehet jutni természetes formában, hiszen különböző élelmiszerek, mint például tejtermékek, joghurtok tartalmaznak probiotikumot, de akár valamilyen gyógyszertári készítmény például probiotikum kapszula vagy probiotikum tabletta formájában is. Figyelembe véve a fentieket bármelyik hatásos lehet, csak tudni kell a betegséghez párosítani a megfelelő probiotikumot. Az élelmiszerek fogyasztása és a gyógyszertári készítmények szedése kapcsán igazából a fő különbség a jótékony baktériumok koncentrációjában van. Utóbbiaknál jóval magasabb a probiotikumok koncentrációja, mint mondjuk egy joghurtban.

Egy-egy ilyen probiotikum kúra során mindig be kell tartani a betegtájékoztatóban leírtakat! Amikor a bélflóra egyensúlyának helyreállítása a cél, a probiotikumok mellett érdemes prebiotikumot is szedni. A prebiotikum a jótékony baktériumok tápláléka, így segít a probiotikumok megtelepedésében. Amikor egy probiotikum kúra során probiotikum mellett prebiotikumot is szedünk akkor szinbiotikumról van szó.

Mikor kell probiotikumot szedni?

A probiotikumokkal kapcsolatos orvosi kutatások során természetesen azt is vizsgálják, hogy milyen betegségek esetén van hatása és melyeknél nincs. Az orvostudomány aktuális álláspontja szerint ha például hasmenéses megbetegedés áll fenn, akkor van értelme a probiotikum szedésének. A hasmenés lehet egy betegség tünete, de lehet például antibiotikum kúra mellékhatása is.

Ha antibiotikum kúra mellett szedsz probiotikumot arra mindenképpen figyelj oda, hogy olyan legyen a probiotikum összetétele, ami ellenáll az adott antibiotikum hatóanyagának. A probiotikum kúra időtartama is fontos szempont: érdemes pár nappal tovább folytatni, mint ahogy az antibiotikum kúra befejeződik.

Probiotikum gyerekeknek

A születést követően a baba emésztőrendszere még nem teljesen fejlett, kell néhány hét, néhány hónap, hogy teljesen kifejlődjön. Az első hónapokban nagyon sok babánál jelentkezik hasfájás, ami bizony nagyon kellemetlen lehet a baba számára. Folyamatosan sír, nyugtalan, hiszen fájlalja a pocakját. 

probiotikum gyerekeknek

Ez egy nagyon nehéz időszak mind a baba, mind a szülők számára, így hát nem csoda, hogy igyekszünk rá valami megoldást találni. Jó hír, hogy a probiotikum babáknak nemcsak hasmenésre, hanem hasfájásra is hasznos lehet. 

BioGaia, probiotikum hasfájás ellen

Egyes kutatások szerint az anyatejjel táplált csecsemőknél jelentkező hasfájásnál a BioGaia nevű probiotikum jól alkalmazható, mert csökkenti a panaszokat. Fő összetevője, az anyatejben is megtalálható Lactobacillus reuteri nevű, természetes baktérium. 

Már újszülöttkortól kezdve adható a babáknak a csepp formájú BioGaia Baby. Három éves kortól pedig már a nagyobbaknak való BioGaia Junior rágótabletta adható.

Mielőtt probiotikumot adnál a babának, minden esetben, egyeztetni kell a gyermekorvossal!

A betegtájékoztatóban foglaltakat pedig mindig olvasd el és tartsd be, valamint csak olyan probiotikumot adj a gyermekednek, amely az életkorának megfelelő.

A jótékony probiotikum

A probiotikumok szedésével kapcsolatban amit fontos tudni, hogy nem lehet túladagolni, tehát ilyen szempontból nem árthatunk vele, legfeljebb ha nem a megfelelő készítményt választjuk, akkor semmilyen jótékony hatást nem érünk el vele. 

Fotó: www.shutterstock.com