Babablog Babablog

Mi mindenre jó a kismamatorna?

A torna nemcsak a kismamák közérzetére van jó hatással, de a szülésre is felkészíti a szervezetet.

Manapság számos lehetősége van a kismamáknak, ha mozogni szeretnének, ez pedig annak is köszönhető, hogy egyre többen vallják: a terhesség nem betegség. Sokkal inkább egy olyan állapot, amelynek esetleges nehézségeire – lábdagadás, hátfájás, egyensúlyzavar – kitűnő megoldást nyújthat például a gyógytornán alapuló kismamatorna.

„A szakmai protokoll szerint minden egészséges várandós a betöltött 12. hét után kezdheti el a terhestornát, és azt akár a várandósság utolsó napjáig végezheti” - kezdi Csáki Enikő, a Mozgásterápia Stúdió gyógytornásza és manuálterapeutája, két gyermek édesanyja, aki több mint tíz éve foglalkozik kismamatornával és szülésfelkészítéssel. Kiemeli: amennyiben egészséges terhességről van szó, a várandós természetesen más mozgásformát is választhat: az intenzív séta, a nyílt vízben való úszás, az egyenletes, biztonságos talajon végzett kerékpározás, szobabiciklizés, ellipszis tréner vagy taposógép használata mind-mind alkalmas lehet, de a legoptimálisabb ebben az időszakban a szakszerűen vezetett terhestorna. Ez a speciális mozgásforma segíti megőrizni a helyes testtartást, javítja a vérkeringést, és ez nemcsak az anyai szervezet számára, hanem a magzat fejlődése érdekében is rendkívül fontos.

kismama torna

Az áldott állapot áldatlan mellékhatásai

„A várandósság alatt a szervezetben sajátos változások mennek végbe, amelyek más-más problémákat vonhatnak maguk után. Megváltozik a testtartás, a gerinc görbületei, a fej helyzete előrébb kerül, a nyakizmok feszülése fokozódik, ez pedig nyaki és felső háti panaszt okozhat. A kismedencéből kiemelkedő méh előrehúzza az alsó gerincszakaszt, ennek nyomán derékfájdalom jelentkezhet, míg a test súlypontjának megváltozása miatt egyensúlyzavar léphet fel. A relaxin hormon termelődése lazítja a szalagokat és ízületi lazaságot okoz, nem véletlen, hogy sok kismama szemérem- és keresztcsont körüli fájdalmakkal szembesül. A hormonális változások következtében a keringés lassul, a vénákban lévő nyomás növekszik, ez pedig azt vonhatja maga után, hogy kitágulnak a vénák, visszerek alakulnak ki, valamint lábdagadás, lábfeszülés és akár visszérgyulladás is előfordulhat. Egy valamirevaló kismamatorna ezeket a változásokat figyelembe veszi, és ennek szellemében tartalmazza az egyes gyakorlatokat” – hangsúlyozza Csáki Enikő. A terhestornának az elsődleges célja tehát, hogy segítsen megelőzni az élettani változások miatt felmerülő esetleges problémákat – ez nagyon fontos szempont a választásnál.

Ilyen a jó kismamatorna!

A fentiek értelmében a kismamatorna a következő gyakorlatokat foglalja magában: a gerinc átmozgatása, a nyak-, hát-, hasizmok, medence- és csípő körüli izmok erősítése és nyújtása. Fontos a keringésjavítás, a vénás torna, az egyensúlyérzékelés javítása, a medencefenék izmainak megéreztetése és izomerejének megtartása, továbbá óra végén a relaxáció. „Nagyon fontosnak tartom, hogy a kismamatorna gyakorlatai a gyógytorna elvei alapján legyenek összeállítva. A leendő édesanyák mindenképpen végzett gyógytornász által vezetett, lehetőleg maximum 5-8 fős tornát keressenek!” – tanácsolja a szakember, aki hozzáfűzi: a kis létszám lehetővé teszi, hogy a foglalkozás vezetője egyenként is oda tudjon figyelni a résztvevőkre. Azt is kiemeli, hogy mindenképpen el kell kerülni a hirtelen, gyorsan kivitelezett, vagy a „pulzusmegdobó” mozdulatokat, az alulról indított hasizmozást (ilyen például a nyújtott láb emelése háton fekvésben). A kilenc hónap alatt nem szabad erőteljes nyújtózásokat végezni, de a nagyon erős medencefenék és a nagyon erős gátizomtorna sem ajánlott. És talán felesleges hangsúlyozni: a függőleges rázkódással járó mozgások, mint például az erőteljes futás és az ugrálások is mind-mind kerülendők az áldott állapot során. A kismamatornára általában semmi extra felszerelés nem szükséges, elég egy kényelmes tornaruha és zokni. Tornacipő és tornamatrac a legtöbb helyen nem kell.

Fontos a rendszeresség

Enikő azt mondja, hetente legalább 2 alkalommal kéne tornáznia az egészséges várandósoknak. „A kulcsszó a rendszeresség. Ha valaki például csak heti egyszer tud eljárni, de azt a várandósság egész ideje alatt megteszi, sokkal hatékonyabb, mintha mondjuk 2 hétig naponta járna, majd hosszú heteket kihagyna.” A 9 hónap alatt ezzel a rendszerességgel végzett szakszerű kismamatorna meghozza gyümölcsét a terhesség és a szülés ideje alatt egyaránt. „Amíg a baba a pocakban van jobb a közérzetük a kismamáknak, mozgékonyabbnak érzik magukat, enyhülnek és/vagy megszűnnek a terhességgel járó esetleges panaszok. Egyszóval: élvezni tudják ezt a szép időszakot. A szülésre is felkészíti a szervezetüket a terhestorna, ami kell is, hiszen a vajúdás és a kitolás alatt igen komoly fizikai és lelki erőfeszítésnek, terhelésnek van kitéve a női test. Áldásos lenne, ha az anyukák nem csak a szülés után gondolnának bele, hogy milyen jó lett volna már a várandósság idején erősíteni az izmokat és edzeni a testet.”

Molnár Ági

Ez a cikk a gyógyszertárakban ingyenesen elérhető szaklap, a Baba Patika 2017. februári számában jelent meg.

Kapcsolódó termékek:

Fotó: www.shutterstock.com

Feliratkozás hírlevélre
Hétről hétre tanácsokkal segítünk, megtudhatod mi történik a babáddal és veled.
Mikor érkezik a baba?

Kérjük használj más böngészőt!

Az általad használt böngészőn (Internet explorer) ez az oldal sajnos nem működik. Kérjük próbáld meg egy másik böngészőben! Köszönjük!